Let`s speak winese...czyli Wino na rynkach międzynarodowych - Podsumowanie


Podsumowanie


Szerzenie kultury wina na świecie oraz jego obecność na rynkach międzynarodowych rozwija się w ostatnich latach głównie dzięki procesom globalizacji. Winiarskie kraje Europy oraz producenci Nowego Świata, przy pomocy coraz nowocześniejszych technologii, znoszeniu barier w handlu zagranicznym i zmniejszającym się kosztom transportu, z coraz większą łatwością docierają ze sprzedażą wina niemal do wszystkich zakątków świata.
Winorośl stała się elementem kultury i zagościła w tak z pozoru nieprzychylnych klimatycznie regionach świata jak północne Stany USA, Szwajcaria, Słowacja i Polska. Wino zaczęło cieszyć się rosnącą popularnością w uznawanych dotychczas za egzotyczne dla tego produktu krajach - Chinach i Japonii. Tradycyjne kraje producenckie Europy, jak Francja czy Włochy, w których wytwarzanie wina ma ponad tysiącletnią historię, doświadczają obecnie fenomenu nadprodukcji, zaś ich działania skupiają się na zmniejszaniu podaży i polityce sprzyjającej eksportowi powstałych na rynku wewnętrznym nadwyżek.
Wśród krajów Europy są również takie, gdzie, kultura winorośli w ostatnich latach zaczyna się odradzać, będąc na etapie zakładania nowych winnic, pracy nad doskonaleniem nowych odmian i poszukiwaniem metod wejścia na rynek wytwarzanych przez siebie win. Przykład Polski dowodzi, że zakładanie winnic może być pomysłem na rozwój i specjalizację części sektora rolniczego. Produkowane w naszym kraju wina gronowe charakteryzują się coraz lepszą jakością, zaś ich renomę budują profesjonalne akcje marketingowe i promocja organizacji winiarskich. 
     Wino oprócz roli konsumpcyjnej, czy kolekcjonerskiej, należy także do kategorii dóbr inwestycyjnych.
Investment Grade Wines stały się przedmiotem transakcji giełdowych i stanowią dziś światową klasę inwestycji alternatywnych, należących do oferty prestiżowych usług private banking. Inwestycje w wino, mimo rosnących cen IGW są jednym z najłatwiej dziś dostępnych portfeli inwestycyjnych, o atrakcyjnych stopach zwrotu. Zakup wina w celach inwestycyjnych wiąże się, jak każda lokata kapitału, także z ryzykiem i możliwością poniesienia straty. W odróżnieniu od innych produktów inwestycyjnych, np. papierów wartościowych, wino pozostaje fizycznie naszą własnością. Skrzynka wysokiej klasy wina, może z biegiem lat kilkukrotnie zwiększyć swoją wartość rynkową. Jej cena może także spadać, czyniąc zakup inwestycją przynoszącą finansową stratę. Wyjątkowość IGW sprawia jednak, że mimo ujemnego wyniku finansowego, zamiast np. bezwartościowych akcji, nadal będziemy właścicielami doskonałego wina, mając możliwość doświadczyć jego wyjątkowych walorów smakowych.


"Wino na rynkach międzynarodowych" jest moją pracą magisterską, napisaną pod kierunkiem Doktora Andrzeja Maśko, w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Data opracowania 2011-2012 r.


Anna Czerwińska
a.czerwinska@firmissima.com   www.firmissima.com

Post popolari in questo blog

PIT 2018 DOCHODY Z PRACY WE WŁOSZECH - KIEDY I JAK ROZLICZYĆ JE W POLSCE?

LE 10 NOVITÀ PIÙ IMPORTANTI NELLE NORME POLACCHE A PARTIRE DAL 2018 - COMPENDIO

PROWADZIĆ FIRMĘ W POLSCE cz.1 - FARE IMPRESA IN POLONIA PARTE 1.