Let`s speak winese...czyli Wino na rynkach międzynarodowych - Podsumowanie
Podsumowanie
Szerzenie kultury
wina na świecie oraz jego obecność na rynkach międzynarodowych rozwija się w
ostatnich latach głównie dzięki procesom globalizacji. Winiarskie kraje Europy
oraz producenci Nowego Świata, przy pomocy coraz nowocześniejszych technologii,
znoszeniu barier w handlu zagranicznym i zmniejszającym się kosztom transportu,
z coraz większą łatwością docierają ze sprzedażą wina niemal do wszystkich
zakątków świata.
Winorośl stała się
elementem kultury i zagościła w tak z pozoru nieprzychylnych klimatycznie
regionach świata jak północne Stany USA, Szwajcaria, Słowacja i Polska. Wino
zaczęło cieszyć się rosnącą popularnością w uznawanych dotychczas za egzotyczne
dla tego produktu krajach - Chinach i Japonii. Tradycyjne kraje producenckie
Europy, jak Francja czy Włochy, w których wytwarzanie wina ma ponad
tysiącletnią historię, doświadczają obecnie fenomenu nadprodukcji, zaś ich
działania skupiają się na zmniejszaniu podaży i polityce sprzyjającej
eksportowi powstałych na rynku wewnętrznym nadwyżek.
Wśród krajów
Europy są również takie, gdzie, kultura winorośli w ostatnich latach zaczyna
się odradzać, będąc na etapie zakładania nowych winnic, pracy nad doskonaleniem
nowych odmian i poszukiwaniem metod wejścia na rynek wytwarzanych przez siebie
win. Przykład Polski dowodzi, że zakładanie winnic może być pomysłem na rozwój
i specjalizację części sektora rolniczego. Produkowane w naszym kraju wina gronowe
charakteryzują się coraz lepszą jakością, zaś ich renomę budują profesjonalne
akcje marketingowe i promocja organizacji winiarskich.
Wino oprócz roli konsumpcyjnej, czy kolekcjonerskiej, należy także do kategorii dóbr inwestycyjnych. Investment Grade Wines stały się przedmiotem transakcji giełdowych i stanowią dziś światową klasę inwestycji alternatywnych, należących do oferty prestiżowych usług private banking. Inwestycje w wino, mimo rosnących cen IGW są jednym z najłatwiej dziś dostępnych portfeli inwestycyjnych, o atrakcyjnych stopach zwrotu. Zakup wina w celach inwestycyjnych wiąże się, jak każda lokata kapitału, także z ryzykiem i możliwością poniesienia straty. W odróżnieniu od innych produktów inwestycyjnych, np. papierów wartościowych, wino pozostaje fizycznie naszą własnością. Skrzynka wysokiej klasy wina, może z biegiem lat kilkukrotnie zwiększyć swoją wartość rynkową. Jej cena może także spadać, czyniąc zakup inwestycją przynoszącą finansową stratę. Wyjątkowość IGW sprawia jednak, że mimo ujemnego wyniku finansowego, zamiast np. bezwartościowych akcji, nadal będziemy właścicielami doskonałego wina, mając możliwość doświadczyć jego wyjątkowych walorów smakowych.
Wino oprócz roli konsumpcyjnej, czy kolekcjonerskiej, należy także do kategorii dóbr inwestycyjnych. Investment Grade Wines stały się przedmiotem transakcji giełdowych i stanowią dziś światową klasę inwestycji alternatywnych, należących do oferty prestiżowych usług private banking. Inwestycje w wino, mimo rosnących cen IGW są jednym z najłatwiej dziś dostępnych portfeli inwestycyjnych, o atrakcyjnych stopach zwrotu. Zakup wina w celach inwestycyjnych wiąże się, jak każda lokata kapitału, także z ryzykiem i możliwością poniesienia straty. W odróżnieniu od innych produktów inwestycyjnych, np. papierów wartościowych, wino pozostaje fizycznie naszą własnością. Skrzynka wysokiej klasy wina, może z biegiem lat kilkukrotnie zwiększyć swoją wartość rynkową. Jej cena może także spadać, czyniąc zakup inwestycją przynoszącą finansową stratę. Wyjątkowość IGW sprawia jednak, że mimo ujemnego wyniku finansowego, zamiast np. bezwartościowych akcji, nadal będziemy właścicielami doskonałego wina, mając możliwość doświadczyć jego wyjątkowych walorów smakowych.
"Wino na rynkach międzynarodowych" jest moją pracą magisterską, napisaną pod kierunkiem Doktora Andrzeja Maśko, w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Data opracowania 2011-2012 r.
Anna Czerwińska
a.czerwinska@firmissima.com www.firmissima.com
a.czerwinska@firmissima.com www.firmissima.com