Let`s speak winese...czyli Wino na rynkach międzynarodowych cz.11 Historia sprzedaży i back vintage
Historia sprzedaży
Decyzje inwestycyjne na rynku wina są podejmowane według analogicznych
kryteriów jakie brane są pod uwagę we wszelkich innych inwestycjach. Jednym z
elementów decyzji o zakupie IGW jest analiza cen, jakie osiagało w przeszłości wino, które
planujemy zakupić w celach inwestycyjnych. Inwestorzy, np. przy zakupie papierów wartościowych,
nie opierają się jedynie na opinii, że kupują akcje dobrej firmy, lecz badają ceny akcji oraz dochody przedsiębiorstwa
osiągane w przeszłości i analizują jak rozkładały się one w czasie.
Podobnie traktowana jest przez inwestorów handlowa przeszłość wina. Aby
jednak nie ograniczać się jedynie do zakupu produktów o dłuższej i dającej
pewniejsze prognozy historii sprzedaży, handlowcy i inwestorzy stosują techniki
porównawcze, próbując nie ominąć w ten sposób okazji na dobrą inwestycję wśród
win jeszcze mało znanych[1].
Analiza inwestycyjna w przypadku IGW polega na porównaniu win o niemal
identycznych parametrach (np. o takiej samej punktacji oraz miejscu pochodzenia)
i określeniu na bazie dotychczas znanej nam historii sprzedaży, możliwych
scenariuszy dla inwestycji. Opierając się na informacjach, jakie już posiadamy,
możemy prognozować losy naszej inwestycji w wino o podobnych cechach, lecz np. młodsze,
nie posiadające jeszcze wystarczająco długiej historii sprzedaży. Za przykład
mogą posłużyć wina bordoskie Lafite Rothschild.
Z dwóch ocenionych jako doskonałe przez krytyków roczników 1982 i 2000, oba
ocenione w rankingach na 100 pkt.
Wina z 1982 r. stały się np. w 2007 r. idealnie dojrzałe do konsumpcji,
osiągając pełnię swoich smaków i wzbudzając zachwyt koneserów. Rocznik 2000 w
tym samym okresie, nadal jeszcze dojrzewał do osiągnięcia optimum swoich
walorów smakowych i w danym momencie przedstawiał on wciąż niewiadomą dla
inwestorów. Znając jednak historię sprzedaży wina o niemal identycznych parametrach, inwestor jest w stanie, dzięki analizie
porównawczej, przewidzieć scenariusze sprzedaży dla tych win, które inwestorzy
i wielbiciele, dopiero zaczynają poznawać, a które stwarzają szanse
inwestycyjne o wyższym ryzyku lecz jednocześnie wysokiej stopie zwrotu.
Pozycja wina na rynku back vintage.oraz jak plasują się inne roczniki
danego wina.
Pochodzenie
wina na rynku można interpretować w różny sposób. Pierwsze znaczenie dotyczy
oczywiście regionu, w jakim wino zostało wyprodukowane i jego klasy. Inny aspekt dotyczący pochodzenia, to źródło zakupu wina na rynku wtórnym,
czyli wiarygodność dotychczasowego właściciela i sposobu, w jaki wino było
przechowywane.
W opinii koneserów, czynniki mające wpływ na rynkową cenę wina to między innymi
niekwestionowane źródło pochodzenia (mające fundamentalne znaczenie na rynku wtórnym)
oraz ściśle z nim związny sposób przechowywania (np. w certyfikowanej piwnicy,
gdzie zachowane są optymalne parametry temperatur i wilgotności powietrza).
Wino z doskonałego rocznika, o najlepszej punktacji będzie warte niewiele,
jeżeli warunki jego przechowywania będą nieodpowiednie i spowodują utratę jego
walorów (np. poprzez zbyt wysoką temperaturę).
Marchandzi
i wysokokwalifikowani znawcy, posługują się całą gamą standardów w ocenie kondycji wina świadczących o warunkach jego
przechowywania i jakości, między innymi oceniając poziom wypełnienia butelki,
stan, najlepiej nienaruszony, etykiety, korek i kondycję otaczającej go metalowej osłonki zwanej w terminologii francuskiej i
anglojęzycznej capsule [2].
Skróty tych fachowych terminów często towarzyszą opisom wina wystawianych na
aukcjach i stanowią dodatkową informację, jaką gromadzą o winie jego sprzedawcy
i nabywcy.
Opisując
kondycję wina na podstawie stanu etykiety, koneserzy posługują się branżowymi
terminami takimi, jak np.: STL - 'Stained
Label'- etykieta poplamiona, WL - 'Writing
on Label' – napisy na etykiecie, TAL - 'Tattered
Label' –postrzępiona etykieta, FL - 'Faded
Label'- wyblakła (nieczytelna) etykieta i NOL - 'No Label' – brak etykiety[3]. Parametry jakościowe
sprawdzane są poprzez ocenę korka oraz otaczającej go metalowej osłonki, zwanej
kapslem mogą być następujące: CC - 'Corroded
Capsule' - kapsel skorodowany, CUC - Cut
Capsule – pocięta osłonka, NOC - 'No
Capsule' – brak osłonki, NC - 'Nicked
Capsule' – nacięty kapsel/osłonka, PC - 'Protruding
Cork' – wystający korek, SOS - 'Signs
of Seepage' – ślady przeciekania. Nacięcie osłonki w przypadku win
inwestycyjnych jest dopuszczalne, ponieważ jest to jedna z metod sprawdzenia
pochodzenia wina na podstawie oznakowania korka. Mimo naruszenia osłonki, wino
nie traci na wartości a wręcz umacnia cenę, ponieważ kupujący zyskuje pewność
co do źródła pochodzenia danego wina i dowód, że nabywa produkt oryginalny[4].
O
prawidłowym przechowywaniu wina świadczy m.in. poziom wypełnienia butelki.
Pozwala on stwierdzić, czy wino zachowało wraz z upływem lat swoją jakość i
świeżość. Naturalnym procesem jest fakt, że wino oddycha przez korek, nadając
mu wraz z upływem czasu głębi smaku i wykwintności, zmniejszając jednocześnie
poziom wina w butelce. Wolna przestrzeń między korkiem a winem, zwana w
terminologii winiarskiej ullage, zawiera
tlen, który może przyspieszyć starzenie wina, dlatego zbyt niski poziom
wypełnienia butelki, może wskazywać na obniżenie jakości wina a tym samym obniżenia
jego wartości inwestycyjnej o 20-50%[5]. Dla win ponad
dwudziestoletnich, poziom wina powinien sięgać szyjki butelki. W przypadku win starszych, 20-40 letnich, wino powinno wypełniać butelkę co
najmniej do jej ramienia.
Dla
inwestycyjnych win z Burgundii, których butelki mają różny,
charakterystyczny kształt, marchandzi stosują następującą terminologię
dotyczącą jakości wina podczas jego przechowywania:
Rys. 40. Butelki Burgunda z oznaczeniem
poziomu wypełnienia butelki podczas przechowywania.
Źródło: www.wine-searcher.com
Źródło: www.wine-searcher.com
"Wino na rynkach międzynarodowych" jest moją pracą magisterską, napisaną pod kierunkiem Doktora Andrzeja Maśko, w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Data opracowania 2011-2012 r.
Anna Czerwińska
a.czerwinska@firmissima.com
www.firmissima.com