Let`s speak winese...czyli Wino na rynkach międzynarodowych - wstęp.
"Wino jest poezją w butelkach" - Robert Louis Stevenson.
Pisać o winie można poważnie, żartobliwie, pięknie...Dzieląc się butelką wina, opowiadając o nim, odsłaniamy część naszej duszy.
Czy pisanie o winie z punktu widzenia ekonomii, czyli "naukowo" odbiera mu jego urok? W proponowanym tutaj tekście, mam nadzieję przekonać Was, że spojrzenie na wino okiem ekonomisty nie musi być zawiłe i skomplikowane. Przeciwnie, może pokazać inne, mniej znane uroki wina.
"Wino na rynkach międzynarodowych" jest moją pracą magisterską, napisaną pod kierunkiem Doktora Andrzeja Maśko, w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Data opracowania 2011-2012 r.
Anna Czerwińska
Wstęp
Uprawa winorośli i wytwarzanie wina towarzyszyło człowiekowi niemal od początków rozwoju ludzkiej cywilizacji. W opinii historyków, kultura uprawy winorośli rozpoczyna się wraz z nabyciem przez człowieka umiejętności rolniczych, czyli ok. 8 000-6 000 lat p.n.e. Wraz z rozwojem wymiany handlowej, obecność wina na świecie rozprzestrzeniała się coraz szerzej.
Celem pracy jest przedstawienie wina jako dobra konsumpcyjnego i inwestycyjnego, zbadanie jego elastyczności cenowej oraz analiza sprzedaży wina na rynkach międzynarodowych. Wielowiekowa obecność wina na stołach ludzi należących do różnych kultur i narodowości oraz jego nie przemijająca świetność, stały się inspiracją do analizy wina i jego pozycji jako towaru na współczesnych rynkach.
W rozdziale pierwszym przedstawiony jest światowy rynek wina w perspektywie ostatnich 60 lat oraz zmiany, jakie występowały na rynkach najważniejszych winiarskich krajów świata. Pierwsza część pracy jest prezentacją rejonów specjalizujących się w branży winiarskiej, systemów apelacji i gatunków wina w obrocie międzynarodowym. Poruszona jest w niej także kwestia tradycji winiarskich na ziemiach polskich oraz szanse rozwoju produkcji win wysokogatunkowych w naszym kraju.
Rozdział drugi jest analizą wina jako produktu konsumpcyjnego. Zawarta jest w nim charakterystyka światowego rynku wina w branży produktów szybkozbywalnych oraz kierunki polityki handlowej największych producenckich producentów. Ponadto w rozdziale drugim zaprezentowane są badania popytu i podaży wina oraz jego elastyczność cenowa. Przedstawiona jest w nim aktualna charakterystyka polskiego rynku win konsumpcyjnych, perspektywy rozwoju dla wina w branży FMCG w Polsce oraz postawy konsumenckie polskiego nabywcy wina.
W rozdziale pierwszym przedstawiony jest światowy rynek wina w perspektywie ostatnich 60 lat oraz zmiany, jakie występowały na rynkach najważniejszych winiarskich krajów świata. Pierwsza część pracy jest prezentacją rejonów specjalizujących się w branży winiarskiej, systemów apelacji i gatunków wina w obrocie międzynarodowym. Poruszona jest w niej także kwestia tradycji winiarskich na ziemiach polskich oraz szanse rozwoju produkcji win wysokogatunkowych w naszym kraju.
Rozdział drugi jest analizą wina jako produktu konsumpcyjnego. Zawarta jest w nim charakterystyka światowego rynku wina w branży produktów szybkozbywalnych oraz kierunki polityki handlowej największych producenckich producentów. Ponadto w rozdziale drugim zaprezentowane są badania popytu i podaży wina oraz jego elastyczność cenowa. Przedstawiona jest w nim aktualna charakterystyka polskiego rynku win konsumpcyjnych, perspektywy rozwoju dla wina w branży FMCG w Polsce oraz postawy konsumenckie polskiego nabywcy wina.
Rozdział trzeci jest badaniem wina jako dobra inwestycyjnego. Zaprezentowane są w nim czynniki determinujące wino jako produkt inwestycyjny oraz metody inwestowania w wino z perspektywy giełdy londyńskiej liv-ex. Ta część pracy jest poświęcona najznamienitszym apelacjom win na świecie, nabywanym zarówno w celach kolekcjonerskich jak również inwestycyjnych. Opisane w rozdziale trzecim wina klasy inwestycyjnej, tzw. IGW (Investment Grade Wines),w zależności od etapu ich dojrzewania, są nabywane w większości przypadków nie w celach konsumpcyjnych, lecz z przeznaczeniem do ponownej sprzedaży. Ta cześć pracy poświęcona jest winom najwyższej klasy jakościowej i cenowj, które posiadają swój rynek wtórny. Przedstawione są w niej także formy i zakres inwestycji winnych w Polsce, fenomen tzw. inwestycji alternatywnych oraz perspektywy rozwoju wine-bankingu w naszym kraju.
Badanie fenomenu wina jako produktu obecnego we współczesnym obrocie gospodarczym, podlegającego prawom rynku i giełd światowych opiera się na kluczowych pytaniach, na które odpowiedzi poszukuje ekonomia: „jak optymalnie gospodarować ograniczonymi zasobami, co, jak i dla kogo wytwarzać, aby zaspokoić w optymalny sposób potrzeby ludzkie[1].
Badanie fenomenu wina jako produktu obecnego we współczesnym obrocie gospodarczym, podlegającego prawom rynku i giełd światowych opiera się na kluczowych pytaniach, na które odpowiedzi poszukuje ekonomia: „jak optymalnie gospodarować ograniczonymi zasobami, co, jak i dla kogo wytwarzać, aby zaspokoić w optymalny sposób potrzeby ludzkie[1].
Przyjrzenie się winu z perspektywy nauki o gospodarowaniu, umiejscowienie go w procesie podejmowania decyzji gospodarczych zarówno producentów jak i nabywców, jest okazją do podróży w czasie i przestrzeni po regionach winiarskich, smakach i gatunkach win, sprzedaży i rządzących na rynku winnym reguł, po świecie inwestycji giełdowych w najlepsze wina świata.
www.firmissima.com
a.czerwinska@firmissima.com
www.firmissima.com
a.czerwinska@firmissima.com